Markéta
Bahníková
(dle závěrů
antropologického výzkumu prof. Emanuela Vlčka)
LEBKA
SVATÉHO VÁCLAVA - SVĚDECTVÍ O ČLOVĚKU A SVĚTCI
Když nechal
Karel IV. přepracovat a vyzdobit Svatováclavskou korunu českých králů,
ustanovil, aby byla trvale umístěna na lebce svatého Václava. Dnes je tento
předpis chápán jen symbolicky a vzácná památka naší státnosti je uchovávána
v tzv. Korunní komoře, v patře katedrály svatého Víta, přímo nad
prostorem památné Svatováclavské kaple, kde je světcova lebka uložena. Ve
středověku byla ovšem Karlem ustanovená praxe respektována doslovně, což
mimoděk způsobilo, že byla lebka svatého Václava uchovávána odděleně od jeho
dalších tělesných pozůstatků a unikla tak jejich poměrně žalostnému osudu. Tyto
dávné ostatky byly totiž po svém moderním vyzdvižení z hrobu
v katedrále v roce 1911 shledány jako značně torzovité. Nezachovala
se vcelku ani jedna dlouhá kost, pouze různorodé fragmenty skeletu. Část
ostatků asi padla za oběť rozkladu, část se ve formě relikvií dostala na
nejrůznější místa křesťanské Evropy (víme například o poměrně početné "kolekci"
ostatků českého světce uchovávaných ve španělském Escorialu). Lebku našeho
národního patrona pochopitelně takový osud potkat nemohl, protože fungovala
jako významná, a všem zřetelně viditelná svátostina, propůjčující české státní
tradici posvátný lesk. V devadesátých letech minulého století se jejímu
hlubšímu výzkumu věnoval známý antropolog Prof.
MUDr. Emanuel Vlček, DrSc., který své závěry popularizoval mimo jiné
v knize "Osudy českých patronů" z roku 1993. V následujícím
textu se pokusím upozornit na některé zajímavosti zmíněného výzkumu a
skutečnosti, které z nich vyplývají.
Podoba
svatého knížete
Díváme-li se na různá zobrazení svatého Václava na dílech významných
umělců minulých staletí, defiluje před námi celá řada portrétů lidských typů,
často nesoucích fyzické rysy jejich autorů (tak je tomu například u Škréty nebo J. J. Bendla) a hlavního českého světce lze rozpoznat jen podle
jeho typických atributů (knížecí čapka, kopí s praporcem, erb
s plamennou orlicí Přemyslovců). Z této po staletí utvářené řady
ovšem vystupují tři významná vyobrazení, vzniklá v historicky odlišných
dobách, která překvapivě prezentují divákům tutéž ušlechtilou tvář. Prvním
z nich je gotická socha z roku 1378 umístěná ve svatováclavské kapli,
dílo dvorního sochaře Karla IV. Petra
Parléře. Druhým dílem je jeho mírně naivistické převedení do podoby olejomalby
na dřevě, práce neznámého renesančního autora, uchovávaná původně v
malostranském kostele svatého Mikuláše a známá jako tzv. "Vera effigies", tedy "pravá
podoba". Konečně, třetím dílem je tvář svatého knížete na moderním jezdeckém
pomníku J.V. Myslbeka, který byl roku
1912 vztyčen na Václavském náměstí v Praze. Jak prokázal právě
antropologický průzkum profesora Vlčka, hledí na nás z uvedených děl
skutečná podoba knížete Václava. Že při modelování světcova obličeje vycházel
ze studia jeho lebky Myslbek je poměrně známo, že ovšem se stejnou erudicí a
stejným způsobem přistupoval k věci už 500 let před tím Petr Parléř je
zarážející. (Stejně tak i vědomí anonymního renesančního malíře, že právě
Parléřova socha zachycuje "pravou podobu", kterou se pak on sám snažil přenést
do své malby). Průmět fotografií Václavovy lebky do Parléřovy sochy dokládá, že
tomu skutečně nemohlo být jinak: gotický sochař musel mít Václavovu lebku během
své tvorby k dispozici, studoval ji a pokusil se rekonstruovat jeho
reálnou podobu. Co o lebce, a z ní vyplývajícím světcově vzezření, uvádí s charakteristickým
odborným názvoslovím profesor Vlček: "Lebka
knížete je velmi dobře zachovalá, nerozbitá a sekundárně nedeformovaná...Je jen
středně veliká, ale nese typické znaky mužské lebky. Nadoboční oblouky jsou dobře
vyvinuty nad vnitřními polovinami obou očnic. Glabela je výrazně vyvinuta, typu
Broca 5-6, čelo je šikmé a týlní šupina je mírně odsazena na plynulém obrysu. Týlní
hrbolek je typu 2. Bradavkové výběžky jsou zašpičatělé, silné, ale krátké,
takže dosahují jen k obrysu spodiny. Jařmový oblouk je středně vyvinutý.
Spánkové čáry jsou výrazně vytvořeny, především na čelní kosti. Mezi horní a
dolní spánkovou čarou je pruh kosti nápadně valovitě vyzdvižen. Obličejová
kostra je jemné stavby. Horní okraj očnic je tupý a bod naison na nosním kořenu
je nápadně zaříznutý. Úhly dolní čelisti jsou vyhnuty zevně. Bradový hrbol je
výrazný typu Schultz 6. Lebka je nápadně úzká a dlouhá (hyperdolichokranní),...
čelo knížete vysoké. " Vlčkův tým se na základě studia lebky pokusil o
grafickou rekonstrukci podoby, podle metody M.M.
Gerasimova, kdy se "na dioptrické
kresbě lebky knížete z bočního pohledu rekonstruují svalové skupiny obličeje
a krku, poloha chrupavky nosní, závěs oční koule a ještě další detaily měkkých
tkání. Tento anatomický preparát je pak překryt vrstvou podkoží
v průměrných hodnotách, jak byly stanoveny v pitevně nebo moderněji
ultrazvukovým měřením tlouštěk měkkých částí, a tak získáme základní hrubou
podobu jedince z bočního pohledu..." Tímto způsobem se propracovali
k podobě, která se velmi blížila tváři Parléřovy sochy. Pak provedli
superprojekci světcovy lebky a hlavy zmíněné sochy, prokazující absolutní
shodu. Vyvstává před námi podoba muže s úzkým dlouhým obličejem, úzkým
nosem, mírným předkusem způsobeným zúžením horní čelisti, světle hnědými vlasy
a patrně modrýma očima, posazenýma dosti daleko od sebe, takže lze hovořit o
tzv. hypertelorismu. Podle dalších zachovalých kosterních pozůstatků, zejména
podle fragmentu stehenní kosti, lze dodat, že lebka náležela tehdy nadprůměrně vysokému
muži. Václav měřil 190 centimetrů, což při tehdejší průměrné mužské výšce 165
centimetrů muselo působit impozantně.
Vzor
árijství?
Pozoruhodná je zmínka o Václavově dolichokrennosti čili dlouholebosti.
Tento antropologický znak v minulém století adorovali němečtí nacisté jako
údajnou charakteristiku árijství, a v době německé okupace českých zemí
v letech 1939-1945 se proto snažili připsat Václavovi germánský původ. Archeolog,
profesor Petr Charvát, ovšem
upozorňuje, že tato vlastnost byla například ve starověku mnohem běžnější než
dnes a dlouholebé typy se vyskytovaly v mnoha kulturách, od
semito-hamitského Egypta po Skandinávii. Tento antropologický typ ovšem
důsledně mizí s nástupem urbanizace. Městský život podle profesora
Charváta vedl všude ve starověkém a raně středověkém světě ke dvěma
antropologickým efektům: zkrácení lebek a zkažení zubů. Není jasné, proč tomu
tak bylo, ale je to fakt, který je třeba respektovat. Svatý Václav byl
v tomto kontextu jednoznačně člověkem předměstské éry. Jak zmiňuje analýza
profesora Vlčka, měl Václav, kromě jedné vyražené stoličky, dokonale zachovalý
zdravý chrup, bez jediného zubního kazu (asi budeme muset poopravit své
představy o stavu ústní hygieny v "temném středověku").
Vítěz
v bitvách
Zajímavým objevem Vlčkova týmu byly také stopy po zhojených zraněních
patrné na světcově lebce: "V pravé
spánkové krajině, těsně pod spánkovou čarou, 30 mm od jejího začátku, je plochý
výrůstek (osteofyt) velikosti 12x14 mm, 1 mm tlustý a vyzdvižený nad ostatní
povrch kosti čelní. Jeho povrch je hladký. Pro jeho tvar a umístění je možné ho
považovat za zkostnatělý podokostnicový krevní výron, který vznikl po tupém
násilí na uvedenou krajinu... Nad pravým hrbolem čelním, 45 mm nad nadočnicovým
zářezem, je oválná prohlubeň, uložená příčně delší osou, velikosti 12x7 mm, asi
1 mm hluboká. Přední okraj je kolmější než zadní, který je šikmo zkosen. Okraje
prohlubně jsou zaobleny a její spodina má mírně zdrsnatělý povrch. Jde o dobře
vyhojené poškození zevní kompaktní desky." Tato zahojená zranění dokladují,
že byl kníže Václav aktivním bojovníkem a platí patrně obrat jednoho
z raných legendistů, který o Václavovi píše, že byl: "...v mnoha bitvách slavný vítěz." Pozoruhodné je i to, že jedna ze
zhojených ran na Václavově lebce odpovídá stopám po úderu zbraní, patrně
bojovou sekerou, na vévodově rytířské přilbici.
Statný
šedesátník?
Naprostou
záhadou se zdálo být odhalení profesora Vlčka, že se na Václavově lebce
nacházejí prakticky úplné srůsty lebečních švů, k jakým u člověka dochází
až v pokročilejším věku, rozhodně nad šedesát let. Toto uzavření hlavních
lebečních švů, tzv. obliterace, odporuje nejen údajům životopisců o mladém
knížeti, ale i mnoha antropologickým znakům patrným na lebce (například na ní
není známka nastupující redukce alveolárního výběžku čelisti, která by
odpovídala uvedenému věku). Tyto závažné otazníky dokonce vyvolaly u části
odborné veřejnosti skepsi k autenticitě Václavových, po tisíc let
uchovávaných, ostatků. Jejich racionální vysvětlení přineslo až porovnání
světcovy lebky s jeho nejbližšími předky. Z průzkumu lebky Václavova
otce Vratislava a babičky Ludmily vyplynulo, že jde o rodovou genetickou
anomálii: předčasné srůsty lebečních švů. Tento rys nacházíme u Václavova otce
Vratislava a do Přemyslovského genofondu ho patrně vnesla babička Ludmila (v
linii Václavova dědečka Bořivoje a strýce Spytihněva se s ničím takovým
nesetkáváme). Ta navíc trpěla tzv. endokraniozou, čili ztluštěním čelní kosti,
jež jí patrně způsobovalo pravidelné bolesti hlavy. Není tedy třeba
přehodnocovat tradiční pohled na postavu svatého Václava. Rozhodně mu
v době jeho zavraždění nebylo šedesát. Šlo o vrozenou dědičnou vadu,
odchylku od běžného normálu. Ostatní antropologické znaky, které lze
z jeho ostatků vyčíst, zejména stav opotřebení chrupu, signalizují mnohem
reálnější věk. Legendy hovoří o stáří 33 let, to je ale patrně symbolické
číslo, odkazující k věku Ježíše Krista a připomínající, že český mučedník
byl Kristovým následníkem. Profesor Vlček zprvu, po nálezu předčasných
lebečních srůstů, a také podle míry opotřebovanosti zubů, navrhoval stáří až o
patnáct let vyšší. Nakonec se ale přiklonil ke věku zhruba čtyřicet let. A to
také odpovídá věku, ve kterém svatého Václava zachytili umělci, hledající jeho
pravou podobu.